Gå til indhold

Hillerød går Umbraco

Store ambitioner for borgere og medarbejdere

Udfordring

I Hillerød Kommune har man fokus på at give borgerne god digital selvbetjening og skabe bedre arbejdsgange for webredaktørerne. Den nye hjemmeside skal være med til at understøtte dette fokus, og med nyt IA og design, responsivitet og en mere enkelt og funktionel hjemmeside er Hillerød Kommune kommet sikkert fra start.

Løsningen

For at nå hertil blev løsningen et skift i CMS system til open source CMS’et Umbraco, og med Netmester som leverandør.

Netmester har været ansvarlig for hele processen fra IA og design, til udvikling og implementering – og det har været i tæt samarbejde med Hillerød Kommune hele vejen igennem!

”Det har været en rigtig god proces, og Netmester har været lydhør over for vores behov og haft forståelse for de forskellige målgrupper vi har som kommune. Der har fra start været klare forventninger, og vi har hele tiden vist hvad der skulle ske”, siger Mathilde Louisa Svensson Hansen, Webmaster, Hillerød Kommune og fortsætter, ”Vi er blevet taget seriøst gennem hele projektet, og har haft det samme hold omkring os hele tiden, hvilket har været rigtig rart.”

Fokus har været på funktionalitet, der hjælper borgere og webredaktører. For Hillerød Kommune var det ikke nok, at hjemmesiden kun så flot ud, den skal også fungere - og denne tilgang er vi enige i hos Netmester. ”Netmester har været gode til at udfordre vores idéer om funktionalitet og design, og give os modspil i udviklingsfasen”, siger Mathilde, og understreger at ambitionerne for den nye hjemmeside er store. Hillerød Kommune ønsker bedre selvbetjening for borgerne og lettere arbejdsgange for webredaktørerne. Borger.dk modulet har bl.a. gjort det let for Hillerød Kommune at importere tekster fra borger.dk, hvilket betyder sparet arbejdstid pga. lettere arbejdsgange samt det sikre, at borgerne får retvisende og opdateret kommunikation.

Resultat

Netmesters Umbraco løsning og Hillerød Kommunes arbejde med indhold har resulteret i en mere enkel hjemmeside, hvor brugerne med færre klik kan finde frem til det relevante indhold.

Endvidere har skiftet til Umbraco CMS gjort redaktørarbejdet lettere for webredaktørerne, og Mathilde fortæller at ”vores webredaktører synes at løsningen er mere intuitiv og de har lettere ved at huske arbejdsgangene fra gang til gang. Det gør det nemmere for dem at finde rundt i løsningen når de skal opdatere og vedligeholde den”.

Hillerød Kommune vil løbende måle hjemmesidens succes på antal opkald til kommunen og besøg i borgerservice. Forhåbningen er, at antallet løbende vil falde som resultat af bedre selvbetjening. Derudover håber Hillerød Kommune, at de med investeringen i en Umbraco hjemmeside, og med sparring fra Netmester, lettere kan forbedre, optimere og vedligeholde løsningen løbende, og dermed give hjemmesiden lang levetid.

Indtil videre er hjemmesiden blevet positivt modtaget af både borgere og medarbejdere, og hos Netmester glæder vi os til at fortsætte det gode samarbejde med Hillerød Kommune.

 

Se løsningen her: www.hillerod.dk

"Det har været en rigtig god proces, og Netmester har været lydhør over for vores behov og haft forståelse for de forskellige målgrupper vi har som kommune."

Vil du vide mere om Best Practice? Kontakt mig